Disse grupper redder flygtninge til jul

$config[ads_kvadrat] not found

JuleBrugsen - 4. vinderfilm, Gert fra Ry

Indholdsfortegnelse:

Anonim

Som fortalte Jacqueline Ronson af sin søster, Kimberly Ronson.

For fem dage siden ankom jeg på øen Lesvos i Grækenland. Jeg havde hørt, som de fleste af os har nu, af de hundredtusindvis af flygtninge, der kommer med båd fra Syrien i form af Tyrkiet. I løbet af de sidste par måneder har en fantastisk frivillig indsats spredt op på Lesvos kyst for at redde liv og forsøge at gøre rejsen lidt mere behagelig for migranterne, der har været igennem så meget og stadig har så meget at gå igennem. Jeg regnede med, at de frivillige tal kunne falde lidt over julen, og håbede, at jeg måske kunne gøre mig nyttig.

Allerede den regelmæssige hilsen af ​​både er begyndt at føle sig rutinemæssig. "Rutinemæssig" hilsen af ​​både lyder så skør. Den første båd var skør. Alle bådene er skøre. De fortsætter med at komme så du fortsætter.

Jeg har lært mit job og fået det bedre. Jeg følger de mindste børn, når de forlader bådene og vikler dem i nødtæpper. De er mest tilbøjelige til hypotermi. De er normalt gennemblødt, krydset er langt, og nætterne er kolde. Jeg tager kvinder og børn til et telt, hvor de kan handle våde tøj til varme tørre. Jeg tilbyder dem varm, sød te. Jeg bliver bedre til at vælge det rigtige par sko, så det passer til det barn jeg er med.

Næsten halvdelen af ​​folkene på de båd, jeg har set, har været børn og babyer. Det er fantastisk, hvor hurtigt de springer tilbage. Vi giver dem små rygsække med ting for at hjælpe dem på deres rejse. Så snart de er varme, griner de og leger igen. Den del af jobbet er rigtig flot.

Jeg ønsker ikke at noget af dette skal lyde som om det handler om mig, men jeg vil have folk høre om hvad der sker her og forhåbentlig inspirere andre til at hjælpe. Jeg skal fortælle dig en historie om en af ​​de dage, jeg har brugt her, det var mere end rutine. Det har en god afslutning.

Men først vil jeg fortælle dig om nogle af de organisationer, jeg har stødt på siden jeg har været her, at jeg personligt har oplevet at lave fantastisk arbejde. En finansiel donation vil gå langt for at sikre, at disse grupper fortsat kan hjælpe. Dine penge vil blive brugt godt.

Proactiva Open Arms

I mellemtiden risikerer #Lesvos #reflues deres liv. Det sker nu #safepassage #refugeeswelcome pic.twitter.com/aUYGliM2X0

- PROACTIVA OPEN ARMS (@PROACTIVA_SERV) 22. december 2015

Denne gruppe spanske livreddere kom ud til Egeerhavet for egen regning for at gøre, hvad de er uddannet til at gøre: Redd liv. De er helt på toppen af ​​tingene og har altid laser øjne over vandet. De redder bogstaveligt talt liv hver dag, trækker folk ud af vandet og hjælper med at bringe bådene til sikker landing. De er helt fantastiske.

Lighthouse Refugee Relief Lesvos

Indlæg af fyrtårnet.

Dette er den gruppe, jeg arbejder med. Det er en helt frivilligt kørende lejr, der er sprunget op i løbet af de sidste par måneder, og det løber utroligt godt. Folk fra hele verden er kommet for at bidrage med, hvad de kan. Det er fantastisk - der er generatorer, lys, telte og et meget godt medicinsk center. På det tidspunkt, hvor vi har fået folk til at varme op, synes folk mest glad og rolige, og børnene begynder at spille igen. Lejren redder liv for nogle og gør rejsen mere behagelig for andre.

Dirty Girls Of Lesvos Island

Indsendt af dirtygirlslesvos.

De er den bedste måde at få varme ting på, som kan være en egentlig livredder. Jeg vågnede op i mit lejede rum om morgenen, der siger meget om, hvor koldt folkene der kommer efter flere timer blødgør våd i en båd. Denne gruppe indsamler gennemblødt, kasseret tøj fra ankommende flygtninge, der ellers ville gå til dumpningen, og vasker det så det kan genbruges af andre. De er fantastiske damer. De opfører sig på en eller anden måde magisk op på det rigtige tidspunkt, når vi er løbet tør for en bestemt beklædningsgenstand ved lejren.

UNHCR

Ny tragedie off #Farmakonissi. Vi opfordrer til styrket søgning og redning og yderligere juridiske muligheder 2 Europa pic.twitter.com/zRvIDwFZfI

- UNHCR Grækenland (@UNHCRGreece) 23. december 2015

FN begyndte for nylig at køre busser, så flygtninge ikke længere skal gå 50 kilometer, nogle gange uden sko, nogle gange alle våde, ofte med babyer og børn, til det sted, hvor flygtninge behandles. Det er lidt mere formelt og professionelt og har ikke det samme hjerte som de frivillige løbe grupper - med deres fornyede juletræer - men deres arbejde er meget vigtigt. Jeg hører, at de har et stort behov for frivillig hjælp også, men for nu vil jeg ikke bekymre mig om, hvorvidt min hjælp er nødvendig mere andetsteds og stol på, at jeg gør mit arbejde og gør en forskel, hvor jeg kan.

OKAY. Her er historien om min dag i går. Det var mere vanvittigt end normalt, men ikke usædvanligt i det store skema af hvad der sker her.

Jeg vågnede op efter otte timers søvn - den første fulde nat i søvn siden jeg har været her, siden jeg har arbejdet mange natskift. Jeg troede, jeg ville sove 12 timer efter så mange søvnløse nætter, men vågnede følte mig ret godt. Jeg var ikke på skift, men med intet andet at jeg gik ned til stranden for at se om jeg kunne være nyttig. Jeg hjalp med rutinemæssig hilsen af ​​både, uddeling af nødtæpper, varm te og tørt tøj.

Jeg havde nævnt en frivillig koordinator, at jeg var interesseret i miljøoprensningstold. En lokal fisker tog mig og tre andre frivillige til en fjernstrand, så vi kunne samle genstande tilbage. Det var sådan en smuk dag, og jeg følte for første gang, siden jeg har været her som jeg var på Middelhavet. Jeg havde en våbenkjole, der fik mig til at se dumt ud og kom i vandet for at svømme med en forladt jolle i land.

Vi fyldte to af dem - der havde ført måske 100 indvandrere hver over havet - til randen med de kasserede redningsveste, der strøg stranden og klipper dem ind, da vi gik. Arbejdet var hurtigt, fordi der var så mange af dem. Vi kunne have vendt tilbage til stranden 20 gange og fyldt to eller endda fire joller på hver tur, og vi ville stadig ikke have samlet alle redningsveste på stranden.

Indlæg af fyrtårnet.

I et sjældent øjeblik alene tog jeg en tur gennem olivenlunde i nærheden af ​​lejren. Det var så smukt. Jeg lagde mærke til nogle kasserede nødtæpper og bamser i grøfter nær vejen, hvilket fik mig til at tro, at familier havde campet derude. Jeg håber, det var om sommeren, da vejret var varmere.

Da jeg var på vej til en cafe for at få lidt middag, så jeg en båd, der kom. Det så lidt ud fra det normale, og kom ind fra en lidt anden retning. Livredderne med Proactiva Open Arms hyrede det. Jeg sad fast for at se om de havde brug for et ekstra par hænder.

Da de kom til stranden, var det klart, at noget er gået galt. Folk råbte og skubber for at komme ud af båden. Livredderne blev samlet under den kaotiske scene. De holdt lige ved at sige "en ad gangen, en ad gangen", holde folk rolige og hjælpe folk ud af båden.

Børn blev sendt i frivillige arme. Jeg gjorde det eneste, jeg ved, hvordan man skal gøre - jeg greb nødtæpper og fulgte børnene for at pakke dem op i dem.

En ung dreng blev sendt af båden, og straks kom en læge til ham. Han afskår hans tøj og begyndte at kontrollere sine vitale tegn. Jeg tror jeg hørte ham sige, "Jeg tror jeg fandt en puls."

Jeg sad ved siden af ​​dem med et nødtæppe, håber at være nyttigt. Så kom en kvinde af båden og skreg og græd. Hun var tydeligvis drengens mor. Hun stod der så vådt og helt freaking ud, så jeg gik til hende og holdt lige hende.

Vi alle holdt der på stranden i nogen tid - medic med babyen på jorden og mig med moren. Tiden er et underligt begreb her - jeg kan ikke sige hvor lang tid. Til sidst var morens andet barn, en datter på ca. otte, placeret, og hun var også trøstet.

Drengen blev taget af båren til medicinstationen. Alle de andre flygtninge, der havde været i båden, blev taget til en separat lejr i nærheden. Bare denne familie holdt sig bag.

Jeg var med to andre frivillige, herunder en 16-årig brasiliansk pige, der hjalp med at kramme og trøste moderen. Sammen tog vi mor og datter ind i et telt for at skifte til varme, tørre tøj. Vi holdt bare ved at gentage "Gode læger, god pleje" til moderen, der roede lidt, men selvfølgelig var det stadig meget bekymret.

Mammens fødder var meget store, eller måske var de meget opsvulmede, og vi kunne ikke finde et par sko stort nok til at passe over de tykke tørre sokker, vi havde lagt på fødderne. Jeg gik til mændens telt og greb det største par, jeg kunne finde. Jeg var nødt til at trække de slidte snørebånd ud for at få dem omkring hendes fødder, og de ville ikke være let at komme ind igen.

Ligesom jeg kom, kom nogen fra medicens center, hvilket tyder på, at mor og datter måske kunne se den unge dreng. Jeg signalerede, at jeg ville følge, og vi kunne færdiggøre at håndtere skoene der.

Indenfor var drengen endnu ikke reagerende. Moren blev en smule kedelig igen. Jeg tror en af ​​medikerne ville have været ok for at få hende, men en anden foreslog, at hun venter udenfor.

Hun ville ikke gå længere end verandaen uden for bygningen, hvor de havde sin søn, selvom hun rystede. Hun ville ikke tage tæpper eller te, eller sætte sig ned, så hun stod lige der og græd. Jeg vidste ikke, hvad jeg ellers ville gøre, jeg knekkede ned og trak meget langsomt de slitne snørebånd gennem øjnene på hendes støvler. De andre frivillige gav hende noget plads, men hun syntes opsigtsvækkende og pressede mig ikke væk, så da jeg var færdig, holdt jeg mig til at kramme hende, mens hun græd.

Jeg ved ikke, hvordan vi var derude, men det var for længe for hende at rystende udenfor i kulden. På et tidspunkt kom en læge og spurgte hende, om drengen havde været i vandet, og hun sagde at han havde. Endelig kom nogen og sagde: "Du kan komme ind, mor."

Med sin stemme reagerede barnet for første gang. Og du kunne bare se dette store grin komme over hendes ansigt. Hun havde det mest fantastiske smil. Jeg forlod hende der med sin søn, og hun blev der for måske en time.

Jeg puttered omkring lejren, ikke villig til at forlade, før jeg kunne se resultatet for denne familie. På dette tidspunkt var den otteårige og den brasilianske teenage blevet bedste venner. De løb rundt om lejr og leger med Carolina, lejrens lam, der bringer glæde til så mange små børn.

Lidt senere kom jeg ud af kvindenteltet, og jeg så moderen og sønnen sidde om ilden. De var der sammen med venner - teenage afghanske drenge, der kendte familien. Jeg var ikke engang sikker på, at hun ville genkende mig, trods alt hun havde været igennem, men hun gjorde det. Hun gav mig den mest utrolige tak. Hun gav store krammer og store kys, og med oversættelseshjælp fra de afghanske drenge sagde hun "tak." Det var den mest fantastiske gave.

Og den lille dreng havde allerede sprang tilbage. Han var glad for at modtage sin rygsæk og smilede øre til øre, da han trak ud indholdet for at inspicere dem. Jeg blev så blæst væk af hans elasticitet. Det var fantastisk at se.

Jeg spurgte familien for et billede, før vi sendte dem ud på FN-bussen. Det er sløret og det viser ikke hvor smukt moderen og hendes søn smiler, men jeg er glad for at have det.

Herefter gik nogle frivillige og jeg for at få noget mad og behandle dagens begivenheder. Før vi var færdige med at spise, kom et telefonopkald til at sige, at en båd ankom, og kunne vi tilbyde nogle ekstra hænder?

Det var en falsk alarm. Jeg vendte tilbage til mit værelse. Så snart jeg kom der, kom opkaldet igen. En anden båd landede. Jeg gik for at hjælpe.

Det gik glat. Det vil sige, at alt er overvældende, når en båd kommer ind i lejren, men folk håndterer problemerne direkte foran dem, indtil flygtningene er klædt, tørt og fodret.

Og så bliver lejren smuk igen næsten af ​​magi og hjerte af alle de mennesker, der kommer til at hjælpe.